Tisztelt Képviselő Asszony / Úr!
Engedje meg, hogy ezúton mutassam be Önnek és egyúttal megfontolásra ajánljam a Magyar Liberális Párt dugódíj bevezetéséhez készített javaslatát, ill. annak kivonatát.
A budapesti úthasználati díj, az ún. dugódíj bevezetésének szükségessége egyrészt adódik a 4-es metró támogatási szerződéséből eredő kötelezettségünkből, másrészt a főváros fokozódó telítettsége, zsúfoltsága, a környezetszennyezés mértéke is indokolttá teszi az intézkedést. Javaslataink elsősorban a Budapesten élők életminőségének javítását szolgálják, céljuk nem a pénzbehajtás, hanem a környezeti- és zajártalmak hatékony csökkentése, a mindennapos közlekedési dugók felszámolása.
Meggyőződésünk, hogy javaslatcsomagunk haszna, hatása jelentős, bevezetése indokolt, de a valódi érdemi eredmények csakis a felsorolt rövid- és hosszútávú intézkedések együttes alkalmazásával érhetők el. Elhibázottnak tartjuk a további metróépítés, vonalfejlesztés leállítását, a város jelenlegi vezetésének elzárkózását a munkálatok befejezésétől, hiszen látható, hogy az M4-es vonal jelenlegi állapotában – félkész torzóként – képtelen produkálni a tervezett utasszámot, mivel a vonal nem éri el a külvárosok sűrűn lakott térségeit. Ugyanúgy indokolt lenne az M3-as vonal befejezése is.
Rövidtávú javaslataink:
Az M0-as körgyűrű használatának újbóli ingyenessé tétele és az elhibázott útdíj-törvény negatív hatásainak mielőbbi megszüntetése.
A város stratégiailag kiemelt pontjain P+R parkolók létesítése: a korábban elindult, ám 2010 óta sajnos jelentősen lelassult P+R program folytatása, többek olyan meghatározó helyeken, mint Újpest Városkapu, M3-as és M5-ös autópályák bevezető szakaszai, Mexikói út, Örs vezér tér, Népliget, Kelenföldi pályaudvar, Óbuda.
A P+R parkolók használói számára kedvezményes napi, havi és éves bérlet biztosítása a tömegközlekedési eszközökre.
Hosszútávú javaslataink:
Az M0-ás körgyűrű befejezése
Az M3-as metró befejezése Káposztásmegyerig
Az M4-es metró befejezése pesti oldalon a Bosnyák téren át Újpalotáig, budai oldalon a gazdagréti lakótelepig
További P+R parkolók építése, célként kitűzve a 30.000 férőhely elérését. (pl. Bécsben már ma is ennél több P+R férőhely található)
Albertfalvai híd megépítése
Ezen intézkedések és fejlesztések mellett vezethető be és működtethető hatékonyan az ún. dugódíj a fővárosban, amely alkalmazására egysávos rendszert tartunk kivitelezhetőnek. A főváros történelmi belvárosához tartozó területek képeznék a dugódíj-zóna legbelsőbb magját (City), amelyhez a legdrágább behajtási díj tartozna, a város e zónán kívül eső területei pedig csökkentett behajtási díjjal lennének megközelíthetők. A zónákon belül lakók természetesen mentesülnének a díjfizetési kötelezettség alól.
Bízunk benne, hogy javaslatcsomagunk hozzájárul a Budapesten élők életminőségének jelentős javításához úgy, hogy közben az M4-es metró támogatási szerződésében foglalt, a dugódíjra vonatkozó kötelezettségünknek is eleget tehetünk. Javaslatcsomagunk részleteiről természetesen készek vagyunk egyeztetni, és tisztelettel várjuk javaslatait, észrevételeit.
Budapest, 2015. október 01.
Tisztelettel:
Szabadai Viktor, elnök
Magyar Liberális Párt Budapesti Választmánya
Leave a Reply