Sermer Ádám, a Liberálisok elnökhelyettese a Pedagógusok Szakszervezete PSZ oktatáspolitikai fórumán szólalt fel, és ismertette a Magyar Liberális Párt oktatással kapcsolatos elképzeléseit, alapvetéseit.
A legfontosabb gondolatok a Liberálisok oktatási alapelveiből:
– A társadalmi kohézió megerősítése vagy helyreállítása kulcskérdés az ország jövőjének szempontjából. Fel kell oldani a szociális, életszínvonalbeli, területi szakadékok szűkítését, a gettósodás és leszakadás kialakult zárványait, célunk a minél kiterjedtebb középosztályosodás elősegítése, támogatása a tudás és képességfejlesztés révén.
– Az önszerveződéssel nem csak felemelkedni tud egy társadalom, de abban is segíthet, hogy ténylegesen bekapcsolódhassunk az Európai Unió vérkeringésébe.
– Elsőrendű kérdés az állampolgári közösség megerősítése vagy helyreállítása. A helyesen felfogott oktatás képességeket fejleszt mások megértésére, másokkal való kommunikációra, az együvé tartozás felismerésére, a közösségi értékek felismerésére és elfogadására, a szolidaritásra.
– A liberális oktatás alapvetése a tanulás szabadsága. A tanszabadság elve értelmében kellő teret kell adni a magukkal szemben felelős egyének és közösségek választásainak.
Az oktatáspolitikánk megvalósítása a gyakorlatban:
– Törvénymódosító-javaslattal felszámolnánk a KLIK-et, és visszaadnánk a helyi közösségeknek az iskolát, a helyi önkormányzatokat vagy az önkéntesen létrehozható önkormányzati társulásokat tennénk meg intézményfenntartónak, és egységes állami normatívát írnánk elő minden nem magániskolában tanuló diák után.
– A hátránykiegyenlítés érdekében financiálisan segítenénk a leszakadókat abban, hogy kikerüljenek jelenlegi, folytonosan újratermelődő helyzetükből.
– A tanszabadság helyreállítását a tankönyvliberalizációval, és egy új Nemzeti Alaptanterv megfogalmazásával segítenénk.
– Olyan Nemzeti Alaptantervet hoznánk létre, amely mozgásteret biztosít a pedagógusoknak arra, hogy fejlődési tempóhoz igazíthassa a tananyagot. A Liberálisok elismerik: a pedagógusi pálya egy önálló értelmiségi pálya. Nincs ember az oktatási rendszeren belül, aki a diákok egyéni és közösségi igényeit jobban ismeri, mint a saját tanáruk.
– Vissza kell állítani az egyetemek, főiskolák autonómiáját. Meg kell szüntetni a konzisztóriumot és a kancellár intézményét!