Tarlós István elhallgatja, hogy milyen súlyos pénzügyi következményekkel jár, ha a főváros átadja az agglomerációs közlekedést az államnak. A Liberálisok szerint a kár sokmilliárdos lehet.
A fővárosnak két olyan hatályos pénzügyi kötelezettségvállalása is van, amelynek fedezete a tömegközlekedési struktúra, benne a HÉV is, melynek csak az eszközállománya jelenleg 70 milliárd forintot ér.
A főpolgármester 2015 októberében írt alá hitelszerződést az Európai Fejlesztési Bankkal a tömegközlekedés fejlesztésére 93 milliárd forint értékben. A hitel fedezete a BKV eszközállománya. A másik – a HÉV-et is érintő – hitelszerződést az EBRD-vel kötötte a főváros 16 milliárd forint értékben. A pénzből az elektronikus jegyrendszer kiépítésével bízta meg a Scheidt & Bachmann Hungary Kft-t a főváros. A már megkötött kivitelezési szerződés szerves rész 450 jegyolvasó készülék is a HÉV állomásokra és az EBRD-vel kötött hitelszerződés fedezete itt is a fővárosi eszközállomány.
A HÉV átadása az államnak tehát nem jelentene mást mindkét hitelszerződés esetében, mint hitelfedezet elvonást, ami a szerződések megszegésével együtt azok azonnali bedőlésével járna.
A Liberálisok szerint a pénzügyi kötelezettségvállalások miatt Tarlós Istvánnak nem az agglomerációs közlekedés átadásáról kell tárgyalnia a kormánnyal, hanem arról a pénzről, amely fedezete lenne a jelenlegi rendszer finanszírozásának, s mellyel a kormány tartozik Budapestnek. A Liberálisok szerint a főpolgármesternek ezt a pénzt akár peres úton is, de be kell hajtania az adóstól.
Szabadai Viktor, a Budapesti Választmány elnöke
Leave a Reply