Ugyan az első osztályba beiratkozó diákok létszáma folyamatosan csökken, az SNI-s tanulók évről évre többen vannak, így egyre több tanulónak van szüksége fejlesztő- vagy gyógypedagógusra, pedig közülük gyakorlatilag senkit sem lát szívesen a „normális” iskolarendszer. A pedagógusok egyébként is túlterheltek, fejlesztőpedagógusból és gyógypedagógiai asszisztensből is hiány van.
Sok SNI-s és BTMN-es gyereket az iskola egyszerűen rossz gyereknek minősít: tanáraik vagy nem tudják, vagy nem akarják az érdekükben máshogy alakítani a napirendet, holott a szülők mindent megtennének azért, hogy gyerekük beilleszkedhessen az iskolába. Sok családnak van olyan élménye, hogy ugyan gyereküknek papírja van arról, hogy sajátos nevelési igénye miatt más módszerekkel kéne tanítani, és foglalkozni vele, mintha a tanáraik szándékosan belerúgnának ezekbe a gyerekekbe.
A Taigetosz-törvény miatt a BTMN-es gyerekek még rosszabbul jártak, mint SNI-s társaik: előbbiek számára a törvény még azt sem teszi lehetővé, hogy akár csak időlegesen felmentést kapjanak az osztályzás alól, vagy egyéb bánásmódban részesítsék őket, holott sokukon egy rövid időszak is segítene, amíg leküzdik saját nehézségeiket, és újra lépést tudnak tartani társaikkal.
Az, hogy az egyébként is túlterhelt pedagógusok, sok esetben maguk is büntető iskolarendszerben szocializálódtak, még rosszabb helyzetbe hozza az SNI-s és BTMN-es gyerekeket. Van olyan sajátos nevelési igényű gyerek, akit a tanárai egyszerűen fogyatékosnak neveznek, és folyamatosan büntetnek. Ezzel az a gond, hogy ezeknek a gyerekeknek csak abban az esetben lenne esélyük normális kerékvágásba terelni az életét felnőttként, ha gyerekként több odafigyelést, és szakmailag megalapozott bánásmódot tanúsítanának feléjük. Egyre több ilyen kis honfitársunk van.
Ideje volna, hogy a nyitottság, a szakmai érvek és az empátia vezesse az oktatási rendszer vezetőit, amikor az sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyerekek jövőjét határozzák meg. A jelenlegi hozzáállással és szakmai háttérrel ugyanis tömegeket tesz tönkre már az általános iskola befejezése előtt. Senkinek sem érdeke, hogy ez történjen.
Ideje a Taigetosz-törvényt megsemmisíteni. Ideje megfelelően bérezni a gyógypedagógiai asszisztenseket, és a pedagógiai szakszolgálatok munkatársait. Ha ez nem sikerül, sosem lépünk előre olyan gyerekek ügyében, akik nem jobbak vagy rosszabbak a társaiknál. Csak mások. Ha megfelelően foglalkozunk velük, a másságuk felszámolható, és marad helyettük egy olyan egyéniség, aki majd adni tud a környezetének.
Ha elveszünk ezektől a gyerekektől, mielőtt felnőnek, tönkre tesszük őket.
Bősz Anett, a Magyar Liberális Párt – Liberálisok országgyűlési képviselője
Meg kell semmisíteni a Taigetosz-törvényt! Ne vegyük el az sajátos nevelési igényű gyerekek jövőjét!
Közzétette: Bősz Anett – 2019. május 6., hétfő