Tisztelt Főpolgármesteri Kabinet!
Az alábbiakban szeretnék javaslatot tenni – a bécsi példához hasonlóan – a 65 év feletti rászoruló nyugdíjasok kuponos taxi támogatásának Budapesten történő megvalósításához.
A következőket tartalmazza a javaslatcsomag:
• anyagi források
• a kupon kibocsátása
• a kuponok elfogadása
• a kuponok beváltása
Bécsben kb 300.000 embert érint a 65 év felettiek taxikuponos támogatása, Budapesten ez kb 400.000 embert érintene. A kuponkibocsátás célja, hogy azok a 65 év felettiek, akik kénytelenek elhagyni otthonukat és felkeresni valamely egészségügyi intézményt, ne tömegközlekedéssel tegyék azt. Hiszen a tömegközlekedéssel történő utazás során akár 20-30 eset, átszállásokkal akár ennek a többszöröse is lehet a másokkal való találkozások, egy légtérben történő tartózkodások száma.
Taxival történő utazás során ugyanakkor kizárólag a taxissal találkozhat az utas. A kockázatok további minimalizálása érdekében több társaság is előírt már minden utazás után egy szigorú fertőtlenítés protokollt, sőt terjedőben van a sofőrt a hátsó ülésektől elválasztó fólia beszerelése is a taxikba, ennek költsége mára pár tízezer forintos költséggé zsugorodott.
A bécsi példából kiindulva, de nem azt másolva, a kuponokkal a fuvardíj felét lehetne kiegyenlíteni, azaz az igénybevétel során az utasoknak a fuvardíj kupon összegen felül fennmaradó részét ki kell egyenlíteniük készpénzzel, vagy bankkártyával.
Teljesen világos, hogy ebben a helyzetben nem várható el kizárólag a főváros vezetésétől, hogy a szükséges összeget teljes egészében rendelkezésre bocsássa, a források előteremtésében a kormányzatnak is szerepet kell vállalnia a járvány elleni védekezési alap terhére, ugyanakkor ebben az anyagban arról a lehetőségről esik szó, ami a főváros lehetőségeit illeti.
Anyagi források
A 31/2013. rendelet rendelkezik a Speciális taxiállomások üzemeltetéséről. A Főváros egyetlen, a BUD Zrt. részére üzemeltetésre átadott taxiállomásai a repülőtéri taxiállomások. A BKK, a Budapest Közút, és a BUD Zrt. által aláírt három oldalú megállapodásban minimális ellenszolgáltatást kap a Főváros annak ellenére, hogy a BUD Zrt. az utóbbi években, évente több mint 1 Milliárd Forint bevételre tesz szert a taxisok által befizetett repülőtéri taxi droszt használati díjakból.
A cél elérése érdekében a Főpolgármester kezdjen azonnali tárgyalást a BUD Zrt. képviselőivel annak érdekében, hogy a BUD Zrt. a taxisok által 2019 évben befizetett repülőtéri droszt használati díj 50%-t fizesse vissza a Főváros Közlekedés szervezője, azaz a BKK részére! Ezen összeg kb. 500 Millió Ft. (Ezen javaslat mellett megemlítjük, hogy a BUD Zrt, repülőtéri droszt használati díjból származó bevételével szemben minimális költségei merülnek fel, mert az állomások üzemeltetési költségeit is kifizettetik a taxisokkal a BUD Zrt-vel Közreműködő fél, azaz a Főtaxi Zrt. közreműködésével!)
A kuponok kibocsátása
A BKK a kerületekkel egyeztetve határozza meg a kupon felhasználásra jogosultak körét. Határozza meg az egy személy által beváltható kupon összegét, az utas által fizetendő rész mértékét. Bocsássa ki a kuponokat, illetve gondoskodjon a kerületekkel történő közreműködéssel a kuponok jogosultakhoz juttatásáról. A kuponok legyenek 2020. november 30.-ig elfogadhatóak, és 2020. december 31-ig beválthatóak.
A kuponok elfogadása
A BKK által meghatározott összegben és a fuvardíj mértékében bármely budapesti területi kiterjesztéssel rendelkező taxi gépkocsiban elfogadásra kerüljenek a kuponok oly módon, hogy az utast terhelő fuvardíj rész bankkártyával legyen kiegyenlíthető. A taxisnak átadott kupon, és a bankkártya elfogadás bizonylata igazolja az igénybevételt, és a szolgáltatás nyújtást.
A kuponok beváltása
A kuponok – melyeket a taxisok kötelesek lebélyegezni, dátumozni az átvétel során – beváltását a BKK végezze a Rumbach Sebestyén utcai ügyfélszolgálaton akár a droszt díj befizetés kompenzációjaként, akár a már befizetett droszt díj esetén visszafizetéssel. A kupon beváltás történhessen akár oly módon, hogy több taxis által igazoltan elfogadott kupont a taxitársaságok, a gépkocsikat üzembentartók váltanak be.
A fenti javaslat alapja lehet a 2020 év második felében megvalósítható további taxi rendelet reformnak, melynek keretén belül javasoljuk az érdekelt felek bevonásával az egyeztetést a következő változásokról,
•2021 évtől a taxi szolgáltatás nyújtás jogosultságát nem a taxi gépkocsinak, hanem a taxit vezető személynek szükséges biztosítani a Főváros részéről annak érdekében, hogy szabályszegés esetén a taxi gépkocsivezető legyen reális mértékben szankcionálható. A gépkocsi vezetők aktív nyilvántartását a BKK-nak szükséges megvalósítania egy online bejelentő rendszer segítségével, mely adattal történő folyamatos feltöltése kizárólag a több gépkocsivezetőt foglalkoztatóknak jelentene többlet feladatot. (Az „egy autó, egy gépkocsivezetős üzem” esetében egyetlen nyilatkozattételi kötelezettség szükséges.)
•A BKK részére hatósági jogkört kell biztosítása az ellenőrzésekhez, és a szabálysértések esetén a Főváros hatáskörén belüli szankcionálás megvalósítása érdekében.
•Speciális taxiállomás üzemeltetési feltételeinek áttekintése. A jelenlegi – minimum aggályos helyzet – megszüntetése.
Kérem fontolják meg javaslataimat, a részletek egyeztetésében állok rendelkezésükre. Várom szíves válaszukat.
Budapest, 2020.április 30.
Tisztelettel,
Szabadai Viktor,
a Magyar Liberális Párt
budapesti választmányának elnöke